-
Valentijn is platte commerce
"Valentijn is platte commerce"
Een uitspraak die rond deze tijd van het jaar wel vaker te horen is. Veel mensen hebben het niet zo voor deze feestdag, ondanks dat het hét feest van de liefde is. Van waar de feestdag precies komt, is niet 100% zeker. Er circuleren een aantal versies die teruggaan naar de Romeinse tijd, sommige naar de middeleeuwen en over wie die heilige Sint-Valentijn is, bestaat ook nogal wat onzekerheid. Een aantal mooie verhalen worden naar voor geschoven, waarin de liefde een grote rol speelt, maar van cadeautjes was evenwel geen sprake. Van waar komt dat gebruik dan?
Van de Engelsen zo blijkt. Alles begon met het schrijven van Valentijnskaartjes. Het oudste bewaarde kaartje dateert van 1415 en werd geschreven door Charles, graaf van Orleans. Hij zat opgesloten in de Tower van Londen en schreef van daaruit liefdesgedichten aan zijn vrouw. De briefjes hebben zijn vrouw spijtig genoeg nooit bereikt, maar het gedichtje van in 1415 kan je nog altijd gaan lezen in het British Museum.
Het sturen van Valentijnskaartjes kwam pas in de 19de eeuw echt op gang. Tot dan werden de kaartjes door de mensen zelf in elkaar geknutseld, maar met de automatisatie van de drukkerijen werd het mogelijk om op grote schaal Valentijnskaartjes te drukken. Het grote publiek was hier direct voor gewonnen en zo ontstond in het Victoriaans Engeland de gewoonte om elkaar met Valentijn een kaartje te sturen. Daar zag chocolatier Cadbury wel wat in en hij bracht in 1868 de eerste hartvormige doos met chocolaatjes op de markt. En zo ging de bal aan het rollen.
Vandaag de dag spettert de liefde je tegemoet in de etalages. Je kan het zo gek niet bedenken. Van de traditionele chocolaatjes en bloemen tot kitscherige beertjes en bedrukte boxershorts. Dus op dat vlak kan je wel zeggen dat Valentijn een commerciële dag is. Maar wat maakt Valentijn dan anders dan eender welke andere feestdag? Neem nu Kerstmis. Al van in november (of zelfs oktober!) liggen de winkels vol met kerstballen, kerststalletjes, versiering in alle kleuren en maten, om nog maar te zwijgen van de vele kerstcadeautips die ons rond de oren vliegen. Misschien komt het omdat Kerstmis een officiële feestdag is, waarop iedereen vakantie heeft, dat het meer au sérieux genomen wordt. Een ander voorbeeld dan maar: Sinterklaas. Geen officiële feestdag en toch krijgen we weken op voorhand een hoop speelgoedfolders in de bus, liggen de winkels vol met chocolade figuurtjes en marsepein en duiken Sint en Piet overal op. Van kleurboeken en knutselpakketjes tot verkleedsetjes. Platte commerce? Nee hoor, Sinterklaas is één groot kinderfeest!
Dus Valentijn platte commerce? In mijn ogen niet meer of niet minder dan eender welke andere feestdag. Is dit dan een pleidooi om met zijn allen massaal cadeautjes te gaan kopen? Nee, ook al moet ik toegeven dat dit voor mij en vele andere ondernemers wel mooi meegenomen zou zijn. Ik wil vooral de dingen in perspectief plaatsen en aantonen dat er overal marketing achter zit.
Laten we wat Valentijn betreft vooral het belangrijkste onthouden: Valentijn is het feest van de liefde. Waar het vroeger een feest voor geliefden was, is het nu een dag waarop we eender wie die we liefhebben in de bloemetjes zetten. Met een kaartje, een geschenkje of gewoon met een lief berichtje. Moet dat op 14 februari gebeuren? Niet persé. Maar zo’n feestdag helpt ons wel om even stil te staan bij de mensen die we graag zien. En zeker in deze moeilijke tijden is het belangrijk om hen dit te laten weten, op welke dag en welke manier dan ook.
Met een geschenkje van De Streekboetiek bijvoorbeeld 😉
Een uitspraak die rond deze tijd van het jaar wel vaker te horen is. Veel mensen hebben het niet zo voor deze feestdag, ondanks dat het hét feest van de liefde is. Van waar de feestdag precies komt, is niet 100% zeker. Er circuleren een aantal versies die teruggaan naar de Romeinse tijd, sommige naar de middeleeuwen en over wie die heilige Sint-Valentijn is, bestaat ook nogal wat onzekerheid. Een aantal mooie verhalen worden naar voor geschoven, waarin de liefde een grote rol speelt, maar van cadeautjes was evenwel geen sprake. Van waar komt dat gebruik dan?
Van de Engelsen zo blijkt. Alles begon met het schrijven van Valentijnskaartjes. Het oudste bewaarde kaartje dateert van 1415 en werd geschreven door Charles, graaf van Orleans. Hij zat opgesloten in de Tower van Londen en schreef van daaruit liefdesgedichten aan zijn vrouw. De briefjes hebben zijn vrouw spijtig genoeg nooit bereikt, maar het gedichtje van in 1415 kan je nog altijd gaan lezen in het British Museum.
Het sturen van Valentijnskaartjes kwam pas in de 19de eeuw echt op gang. Tot dan werden de kaartjes door de mensen zelf in elkaar geknutseld, maar met de automatisatie van de drukkerijen werd het mogelijk om op grote schaal Valentijnskaartjes te drukken. Het grote publiek was hier direct voor gewonnen en zo ontstond in het Victoriaans Engeland de gewoonte om elkaar met Valentijn een kaartje te sturen. Daar zag chocolatier Cadbury wel wat in en hij bracht in 1868 de eerste hartvormige doos met chocolaatjes op de markt. En zo ging de bal aan het rollen.
Vandaag de dag spettert de liefde je tegemoet in de etalages. Je kan het zo gek niet bedenken. Van de traditionele chocolaatjes en bloemen tot kitscherige beertjes en bedrukte boxershorts. Dus op dat vlak kan je wel zeggen dat Valentijn een commerciële dag is. Maar wat maakt Valentijn dan anders dan eender welke andere feestdag? Neem nu Kerstmis. Al van in november (of zelfs oktober!) liggen de winkels vol met kerstballen, kerststalletjes, versiering in alle kleuren en maten, om nog maar te zwijgen van de vele kerstcadeautips die ons rond de oren vliegen. Misschien komt het omdat Kerstmis een officiële feestdag is, waarop iedereen vakantie heeft, dat het meer au sérieux genomen wordt. Een ander voorbeeld dan maar: Sinterklaas. Geen officiële feestdag en toch krijgen we weken op voorhand een hoop speelgoedfolders in de bus, liggen de winkels vol met chocolade figuurtjes en marsepein en duiken Sint en Piet overal op. Van kleurboeken en knutselpakketjes tot verkleedsetjes. Platte commerce? Nee hoor, Sinterklaas is één groot kinderfeest!
Dus Valentijn platte commerce? In mijn ogen niet meer of niet minder dan eender welke andere feestdag. Is dit dan een pleidooi om met zijn allen massaal cadeautjes te gaan kopen? Nee, ook al moet ik toegeven dat dit voor mij en vele andere ondernemers wel mooi meegenomen zou zijn. Ik wil vooral de dingen in perspectief plaatsen en aantonen dat er overal marketing achter zit.
Laten we wat Valentijn betreft vooral het belangrijkste onthouden: Valentijn is het feest van de liefde. Waar het vroeger een feest voor geliefden was, is het nu een dag waarop we eender wie die we liefhebben in de bloemetjes zetten. Met een kaartje, een geschenkje of gewoon met een lief berichtje. Moet dat op 14 februari gebeuren? Niet persé. Maar zo’n feestdag helpt ons wel om even stil te staan bij de mensen die we graag zien. En zeker in deze moeilijke tijden is het belangrijk om hen dit te laten weten, op welke dag en welke manier dan ook.
Met een geschenkje van De Streekboetiek bijvoorbeeld 😉
Reacties (0)
Geen reacties gevonden.